Friday 28 October 2011

Sunyi Yang Kaku

Bismillahirrahmanirrahim
sunyi..sepi..
Rasa hati..sunyi…tiba-tiba saja.
Rasa hati..sunyi..sunyi..dan sunyi…

Pernahkah kita merasa sunyi? Sunyi yang kadang datang secara tiba-tiba. Meski pada hakikatnya kita dikelilingi kawan-kawan, bersama dalam keramaian. Mereka bergembira namun anehnya kita terasa sunyi..rasa terasing di tengah-tengah keceriaan mereka.

Sunyi..sunyi..dan sunyi…
Ada sesuatu yang hilang..

Luahan kata yang pernah dikongsikan dahulu pada seseorang. Sekadar mengimbau yang dulu-dulu.

"Kak, kenapa hati saya tiba-tiba rasa sunyi? Rasa sepi. Rasa mahu menangis". Luahku.
"Hati itu ibaratnya seperti pakaian. Ianya akan lusuh, maka perbaharuilah ia. Perbaharuilah iman di hati". Balasnya.

SMS itu sangat terkesan pada diri. Serta-merta air mata mencurah mengalir keluar. Tak mampu untuk menahannya lagi. Tak tertahan lagi untuk menanggungnya. Mengalirlah keluar semahumu duhai air mata.. jika itulah penawarnya.

Perasaan sunyi dalam keramaian, saya yakin anda juga pernah mengalaminya. Sunyi yang hadir yang kadang tanpa diduga. Tiba-tiba..kan? Namun, pastinya bersebab. 

Iman dan maksiat
Iman terletaknya di hati. Itulah tempat ia bersemayam. Hati yang perlu ditata dan dijaga dengan rapi. Andai ia baik, maka baiklah seluruhnya. Andai ia buruk, maka buruklah segalanya..begitulah pesan Rasulullah s.a.w. kepada kita. Istimewanya hati..bak sang raja pada seluruh anggota badan. Ketika mana hati itu disuburkan dengan hal-hal kebaikan,  maka akan tumbuhlah benih-benih keimanan dan jika digandakan lagi, maka akan bercambahlah dan bertunaslah keimanan itu. Sesuatu kebaikan akan melahirkan kebaikan yang lain. Namun, jika hati itu dihiasi dengan hal-hal keburukan, maka tumbuhlah benih-benih kemaksiatan dan jika dibiasakan lagi, maka akan bercambahlah dan bertunaslah kemaksiatan itu..Sesuatu keburukan dan kemaksiatan akan melahirkan keburukan dan kemaksiatan yang lain. 

Misalan:
Ketika kita membaca al-Qur’an, hati akan terasa tenang. Ditambah pula dengan memahami dan merenung  ayat-ayatnya, maka lunaklah sang hati dan lapanglah fikiran. Ketenangan dan kelapangan itu seterusnya akan mempengaruhi tingkah laku dan akhlak kita kepada orang-orang di sekeliling. Suatu kebaikan melahirkan kebaikan yang lain. Akhirnya, tiada lain yang terkena tempiasnya melainkan si raja, yakni hati.

Sebaliknya,andai kita bergosip, maka akan terbukalah pintu-pinti umpat. Aib-aib saudara dibuka secara perlahan-lahan satu persatu.  Hingga begitu asyik menjamah daging mentah itu. Lazatkah? Tidak sekadar itu, bahkan yang lebih parah sehingga membuka ruang-ruang  fitnah. Berkata ini dan itu mengikut persangkaan semata-mata. Asyiknya..suatu keburukan melahirkan keburukan yang lain. Akhirnya, tiada lain yang terkena tempiasnya melainkan si raja itu juga, yakni hati. 

Andai iman tidak disuburkan, maka hati akan lusuh. Ketika maksiat tidak dijauhkan, maka hati akan gelap. Takutnya ia akan buta. Buta mata hati justeru satu kebutaan yang sangat kronik dan memudharatkan empunya diri. Meski luarannya tampak gah, kelihatan megah namun jauh di sudut hati, suatu kegelisahan yang teramat, suatu ketidaktenangan yang mendasar, suatu kekusutan yang menyesakkan. Lagi malang jika hati tidak mampu menimbulkan isyarat-isyarat ‘sakit’ itu. Apalagi jika hati menyukai kemaksiatan dan mendokong kebathilan.  Mati rasa dan tidak lagi sensitif akan dosa. Nau’udzubillah.

Kurang zat ruhani
Iman itu يزيد وينقص. Iman itu bertambah dan berkurang. Fitrah iman bagi seorang manusia biasa yang asli. Tiada yang memiliki iman yang sentiasa meningkat melainkan para Nabi dan Rasul. Tiada juga yang memiliki iman yang statik, tidak meningkat dan tidak berkurang melainkan para malaikat. 

Fitrah iman manusia biasa yang asli itu justeru perlu sentiasa diperbaharui dan disuburkan. Agar ianya tidak terus melemah dan layu. Ia bertambah kerana ketaatan dan berkurang kerana dosa. Cukuplah itu sebagai peringatan bagi hati.

Di mana zikir-zikir, tilawah al-Qur’an..bacaan buku-buku yang menambahkan iman..zat-zat ruhani yang mungkin kian berkurangan. Hati yang tidak dibajai dengan zat-zat ruhani, maka akan mudah melemah. Sedikit demi sedikit..hingga terasa sunyi..sepi dan suram..ada sesuatu yang hilang dirasakan..

Dunia yang semu

Yang dikejar tak dapat, yang diimpi tak kesampaian, yang dinanti tidak kunjung tiba..
Dunia..oh dunia.. makin dikejar, makin sesak terasa..makin di cari, makin tak dijumpai.. makin diperoleh, makin ditagih..makin dimiliki, makin melalaikan..

Berharap pada dunia membuahkan angan-angan..mahu ini dan itu..menginginkan sesuatu pada dunia, namun akhirnya yang diingini tidak kesampaian..hati sunyi..sepi..lantas..tersentak! terpaku! terpukul pada teguranNya! Mahu dunia rupa-rupanya..Astaghfirullah..

Dunia yang semu, dunia yang menipu, dunia yang menjerat! Terpedaya lagi..

Memerhati, merenung dan bangkit.
Dalam kesunyian..mencari penawarnya di tengah-tengah keceriaan itu..keceriaan mereka diserap ke dasar hati..jiwa-jiwa itu..hati-hati itu..berbagi rasa, berkongsi semangat..Mereka sahabat-sahabat seperjuanganku..

Tolak ke tepi rasa sepi yang membungkam diri. Tolak ke tepi rasa sunyi yang menghimpit diri. Sunyi yang menjadikan diri kaku dan lemah. Bangkit dari tipu daya. Bangkit dari pujukan rasa. Bangkit dari buaian kesunyian yang kaku. 

Kebaikan akan disusuli dengan kebaikan yang lain..Istighfar dan bertindaklah untuk mendapatkan sesuatu yang telah hilang..

Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment