Wednesday 19 October 2011

Ayuh, Infak Qurban!


Bismillahirrahmanirrahim





"Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat). Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).  Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya)." 
(Surah Al-Kautsar:1-3)

Hari ini, 29 Dzulqaedah 1432. Hari berganti hari dan A'idul Adha kian menjelang..Terasakah kita?

Saudara-saudara seakidah yang saya kasihi sekalian,

Sungguh, terlalu banyak kebaikan yang Allah ganjarkan kepada mereka yang melakukan qurban..

'Tiada amal anak-cucu Adam pada waktu Hari Raya Qurban yang lebih disukai Allah daripada mengalirkan darah (berqurban). Dan bahwasanya darah qurban itu sudah mendapat tempat yang mulia di sisi Allah sebelum jatuh ke tanah. Maka laksanakan qurban itu dengan penuh ketulusan hati." 
(HR. At Tirmidzi) 

“ Al Udhiyah (binatang kurban), bagi pemiliknya (yang berkurban) akan diberi pahala setiap satu rambut binatang itu satu kebaikan “. 
(HR. At Tirmidzi, Ibnu Majah dan al Hakim) 

"Perbesarlah qurban-qurban kalian, sebab qurban itu akan menjadi kenderaan-kenderaan dalam melewati jambatan Ash-Shirat menuju syurga" 
(HR Ibnu Rif'ah) 

Allahu Akbar! Maha Kaya Engkau ya Allah..

Sehubungan itu, dengan izin Allah, Al-Furqan Enterprise sekali lagi akan menganjurkan Program Qurban di Kemboja. Matlamatnya tiada lain melainkan untuk membantu saudara-saudara kita di sana. Satu bahagian daging lembu RM 250. 

Apabila menyebut Kemboja, apa yang terbayang di benak fiikiran kita? Adakah seperti Malaysia? Adakah hasil buminya seperti Malaysia? Adakah sosio ekonominya seperti Malaysia? Apa pula pendapat kita tentang saudara-saudara Muslim kita di sana? Bagaimana kehidupan mereka? Orang-orang Muslim di sana adalah golongan minoriti. Meski tidak banyak mengetahui tentang mereka, namun dengan memiliki sahabat-sahabat dari Kemboja, cukup untuk memberi gambaran tentang kehidupan orang-orang Muslim di sana.

Sahabat yang dikasihiNya,

Terlalu banyak nikmat yang Allah beri ke atas diri kita. Terlalu banyak rezeki yang Allah limpahkan ke atas kita..Sedarkah kita? Harta yang kita miliki tidak hanya menjadi kepunyaan kita secara mutlak. Kerana di situ, ada hak orang lain..Kerana itu, infak di pandang tinggi dalam agama suci kita. Hinggakan diwajibkan zakat. Tujuannya tiada lain adalah untuk membantu saudara-saudara Muslim kita yang lain yang memerlukan. Bahkan, rezeki kita sebenarnya adalah apa yang telah kita makan. 

Semoga Allah memudahkan urusan kita dan menambahkan lagi berkat rezeki kita. Bahkan, itulah janjiNya, bukan?
 
Semoga 'Aidul Adha tahun ini, memberi pengertian baru buat kita..
Maklumat lanjut boleh hubungi PIC Program:  Yusnita (013 2225927) 

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment