Monday 10 October 2011

Kerana kek coklat

Bismillahirrahmanirrahim

Pagi itu, booth dibuka awal. Antara terawal di antara yang lain. Brooch, CD, stickers disusun rapi di atas meja. Beberapa helai T-shirt digantung. Agak tinggi namun dicapai dengan menaiki kerusi. Alhamdulillah aman daripada pandangan orang lain..
Sekotak berisi kek-kek coklat dikeluarkan dari ofis. Mengangkatnya hingga ke booth. Ofis kami, sepanjang minggu festival kulliyyah kelihatannya seperti stor. Al maklum, di mana lagi barang-barang jualan nak disimpan jika bukan dalam ofis. 

Sedang asyik menyusun kek-kek itu, seorang sahabat bertanya. "Cuba lihat kat bawah kek ni. Apa benda warna putih-putih tu.? Ok lagi ke tak kek ni?". Kemudian saya meneliti sekali kek-kek tersebut. Sahabat mencadangkan agar disimpan dahulu kek-kek itu kerana risau jika kek-kek itu sudah expired. Tinggu saja tuan punya kek itu datang. Mendengarnya, saya setuju. Itu lebih baik. Penjual harus peka dengan jualannya..Keraguan tentang kualiti dijadikan isu.
Semua kek dimasukkan kembali ke dalam kotak dan dibiarkan saja di situ. Agar mudah dilihat oleh tuan punya kek nanti. Harapnya diperiksa dan jika benar ianya masih ok maka barulah akan dijual. Kami berdua sepakat.

Menjelang tengahari, di dalam ofis. Saya baru saja selesai berbincang dengan ketua fasi tentang program society, tiba-tiba suara seorang lelaki dari arah belakang kedengaran.

"Kak Andak ke yang keluarkan fatwa kek coklat tu dah tak elok dijual? Saya dah potong dan dah makan kek tu. Ok je". Tegasnya dan ada nada kecewa yang kedengaran.

Dada berdebar. Terasa panas. "Fatwa? Begitu sekalikah dia mengistilahkannya?" Bisik sang hati yang dipenuhi dengan rasa bersalah. Rasa bersalah kerana terdetik adakah aku telah menutup pintu rezekinya?

"Tak, akak tak kata ianya tak boleh dijual. Akak cuma takut jika kek itu dah rosak sebab itu akak letak kat bawah". Balas saya. 

Suara hati, saya tidak tahu samada ia sudah rosak atau tidak. Meletakkannya di bawah hanya sekadar langkah berjaga-jaga. Kata-kata itu hanya sekadar monolog dan disimpan dalam hati. Tidak berani lagi bersuara setelah dijerkah apatah lagi menyebut istilah fatwa. Beratnya terasa.."Bila masa saya mengatakannya tidak boleh dijual? Saya cuma risau dan tidak tahu samada ianya masih ok atau tidak". Sekali lagi hati bermonolog dalam keadaan bingung.

Meski terpukul dengan kata-kata itu, namun hati cuba memahami situasinya. Di satu sudut, saya senang kerana dia meluahkan rasa tidak puas hati itu terus kepada saya. Tidak menyimpannya dan saya berkesempatan untuk memikirkan jalan penyelesaiannya.
Petang itu, mood agak ruhi (akibat kejadian tadi). Tidak senang memikirkan hal yang telah terjadi. Rasa bersalah dan saya harus mengambil sesuatu tindakan. "Apa yang boleh saya bantu?" Bisik sang hati. Dalam keadaan fikiran yang serabut, akhirnya dapat satu idea. "Boleh saja promote kat kawan-kawan" Akal mencetuskan idea. Itulah satu-satunya idea bernas.

Handphone dikeluarkan dari beg. Jari-jemari menekan keypad handphone. Ayat demi ayat dikarang. Alhamdulillah, mood ruhi membantu menghasilkan teks mesej yang penuh pengharapan dan ihsan kawan-kawan. SMS dihantar kepada beberapa orang sahabat. 

Hasilnya, alhamdulillah. Banyak yang terjual. Alangkah gembiranya hati ini.

Semasa memasuki ofis, tuan punya kek itu kelihatan. "Kawan-kawan akak ada nak beli kek tu. Nanti akak bagi duitnya" Kata saya padanya. Kelihatan, raut wajahnya serius. Saya tidak kisah, janji saya dah berjaya berbuat sesuatu.

Kek-kek coklat yang telah ditempah dimasukkan ke dalam plastik. Seorang rakan bertanya, "ada orang beli ke?". "Ya". Balas saya.  " Wah, Andak dapat jual banyak kek tu. Dah tinggal sikit." Tambahnya.

Lega melihat banyak yang terjual. Kesudahan yang sangat mententeramkan hati. Walau apa pun yang telah terjadi, saya puas kerana dapat menebusnya. Allah benar-benar membantu saya! Meng'ayat' SMS alhamdulillah dapat menyentuh hati kawan-kawan untuk membelinya. Ya, SMS yang dikarang itu datangnya dari hati yang benar-benar berharap bantuan Allah. Dan Dia memakbulkan. Hikmah lain, rupa-rupanya di sebalik kejadian tadi rezeki tuan punya kek itu jauh lebih murah. Sungguh, Allah Maha Hebat dengan perancanganNya!

Yang pasti, hati benar-benar rasa bahagia..=)

Wallahu a'lam.




No comments:

Post a Comment