Tuesday 18 October 2011

Ajari aku Cinta dan Ukhuwah

Bismillahirrahmanirrahim


Cinta yang hakiki adalah cinta tanpa syarat. Cinta adalah gelora hati terhadap yang dicintai sehingga menjadikan lupa pada diri sendiri.
(Junaid al-Baghdadi).

Cinta tidak harus memiliki!

Salman al-Farisi sudah tiba saatnya untuk menikah. Dentuman fitrahnya yang memerlukan pendamping kian mengeras kedengaran. Sedang di hatinya, seorang wanita Ansar solehah dan mukminah bertakhta. Yang jelas, bukan sebagai kekasihnya tetapi sebuah pilihan yang dirasakannya tepat menurut akal dan hati yang suci.

Madinah adalah sebuah kota yang asing baginya. Bagaimana seharusnya dia mahu menyampaikan hasratnya kepada keluarga wanita itu? Keluarga yang lahir di negeri asing bagi seorang pendatang sepertinya. Lantas, disampaikan hajatnya untuk khitbah kepada sahabat Ansar  yang ditaakhi (dipersaudarakan) dengannya , Abu Darda’. Mendengar luahan sahabtnya, Abu Darda’ sangat gembira.

Setelah menyiapkan segala keperluan dan persiapan untuk meminang, mereka berdua berangkat menuju ke rumah wanita solehah lagi mukminah itu. Setelah tiba, Abu Darda’ memperkenalkan  Salman kepada tuan rumah dan dirinya sebagai wakil sahabatnya untuk meminang puteri mereka.

Tuan rumah sangat senang mendengarnya dan merasakan satu kehormatan jika bermenantukan sahabat Rasulullah s.a.w. yang utama. “Namun, hak untuk menjawab pinangan ini terletak pada puteri kami”, jawab tuan rumah.  Lantas, si ibu mewakili puterinya member jawapan. “Maafkan kami atas keterusterangan ini. Puteri kami menolak pinangan Salman. Namun, jika pinangan itu datangnya dari Abu Darda’, maka puteri kami sedia menerimanya”.

Bayangkan jika kita berada di tempat Salman. Apa perasaan kita pada waktu itu? Malu, sedih dan kecewa yang teramat pastinya. Muka menjadi ketat dan hati hancur luluh. Puteri itu lebih tertarik kepada si pengantara berbanding si pelamar! Namun sahabat, Salman mengejutkan kita dengan reaksi spontannya.

"Allahu Akbar! Semua mahar dan nafkah yang kusiapkan ini aku serahkan kepada Abu Darda’ dan aku akan menjadi saksi pernikahan kalian!”. Balas Salman.

Subhanallah..andai kita dalam situasi itu, adakah itu reaksi kita?
Cinta tidak harus memiliki. Kadang, rasa cinta kepada seseorang melahirkan rasa memiliki. Tidak sedikit yang merasakan sedemikian rupa. Namun, Salman mengajarkan kita bahawa tiada apa yang kita miliki,semuanya adalah milik Allah dan kita tidak lebih hanya sekadar peminjam. Salman juga mengajarkan kita betapa cinta pada sahabat itu terlalu tinggi nilainya..Cintanya yang diikat atas cinta kerana Allah. Menurut Junaid al-Baghdadi, "cinta yang hakiki adalah cinta tanpa syarat. Cinta adalah gelora hati terhadap yang dicintai sehingga menjadikan lupa pada diri sendiri". Dan Salman telah merealisasikannya.
 
Demi sahabat yang kucintai!

Suatu hari, Salman bertemu dengan wanita Ansar yang solehah dan mukminah itu. Kini, dia digelari Ummu Darda’, isteri Abu Darda’.  Di raut wajah Ummu Darda’ terlihat suatu kekusutan. Lantas, Salman memberanikan diri untuk mendekatinya dan menyapanya. Meski dahulu di antara mereka ada kisah penolakan lamaran.

“Apa khabarmu dan suamimu? Tanya Salman.
Kami baik Alhamdulillah. Adapun Abu Darda’, dia tidak mempunya apa-apa kepentingan lagi dengan urusan dunia ini. Tiada suatu siang hari pun yang berlalu kecuali dia berpuasa dan waktu malam dia solat dan menmbaca al-Qur’an dari Isya’ hingga ke Subuh.” Jawab Ummu Darda’.

Ringkasnya, hari-hari yang dilalui Abu Darda’ sering terisi dengan taqarrub kepada Rabbnya sehingga lupa dengan hak-hak keluarganya. 

Sahabat, bayangkan jika kita sebagai lelaki yang kini mengetahui bahawa wanita yang pernah kita mahu jadikan permaisuri telah di’sia-siakan oleh suaminya. Boleh saja ketika itu kita menghasutnya dan mengeluarkan kata-kata yang akan merosakkan nilai persahabatan. Syaitan pasti begitu bersemangat mahu menjerumuskan kita dengan hal-hal yang tidak diredaiNya dengan kata-kata yang tidak sepatutnya.
Namun, Salman tidak memilih tindakan itu. Meski dialah wanita yang pernah bertakhta di hatinya dan ditolak bahkan menikah pula dengan sahabat taakhinya sendiri, Salman mengajarkan kita erti sebuah persahabatan dan bertindak demi orang yang kita dicintai.

“Serahkanlah urusan itu kepadaku”, ujar Salman.

Malam pun tiba dan Salman bermalam di rumah Abu Darda’.

Ketika Abu Darda’ meminta izin untuk taqarrub kepada Rabbnya seperti yang selalu,Salman tersenyum dan berkata kepadanya, “Aku bersumpah dengan Dzat yang jiwaku di genggamanNya, mulai malam ini kedua kelopak mataku takkan kututup selamanya hingga kahir hidup. Kecuali engkau mahu tidur seperti aku beristirehat”. Mendengarnya dan kesungguhan Salman untuk memujuknya akhirnya meluluhkan hati Abu Darda’. Dia pun turut terlelap. Menjelang Subuh, Salman mengejutkannya dan mengatakan bahawa ada lagi waktu untuk memenuhi hak Rabbmu.

Pagi itu, Abu Darda’ kelihatan lebih segar berbanding hari-hari sebelumnya. Pagi itu juga, Ummu Darda’ telah menyiapkan makanan untuk mereka berdua. Hidangan istimewa dan enak-enak belaka.
“makanlah wahai saudaraku”. Jemput Abu Darda’. “Aku berpuasa hari ini”.

Salman tersenyum lagi dan berkata. “Aku juga bersumpah dengan Dzat yang jiwaku di genggamanNya, mulai pagi ini, aku tidak akan menjamah makanan pun sehingga ajal menjemputku. Kecuali engkau turt serta makan bersamaku pagi ini”. Sekali lagi, Salman berjaya meluluhkan hati sahabatnya itu. abu Darda’ makan sekali namun tidak dinafikan bahawa hidangan pagi itu sangat istimewa dan lazat baginya. Selesai makan, Salman menyampaikan nasihat kepada Abu Darda’.

“Sesungguhnya, Rabbmu memiliki hak ke atas dirimu. Dan sesungguhnya, tubuhmu juga memiliki hak ke atas dirimu. Dan sesungguhnya keluargamu juga memiliki hak ke atas dirimu. Berbuat adillah kepada mereka dalam mengabdikan diri kepada Rabbmu”.

Hal ini kemudian diajukan kepada Rasulullah. Abu Darda’ menceritakan kisah Salman menggagalkan ibadah-ibadah yang mahu dilakukan olehnya dan menyampaikan nasihat Salman kepada dirinya. “Salman benar . Dia seorang penasihat yang tulus hati”. Jawab Rasulullah.

Begitulah teladan yang diajarkan Salman kepada kita. Dalam cinta yang tidak kesampaian, jangan sampai merenggangkan ukhuwah yang telah lama disemai dan dijagai. Dalam cinta yang tidak kesampaian jangan ada rasa untuk meruntuhkan dan mencalarkan ukhuwah ketika peluang terhidang. Ayuh, belajar untuk bertindak demi kebahagiaan mereka yang kita cintai! Ayuh, kita jadi sahabat untuk memberi, tidak sekadar sahabat yang diberi.


Wallahu a'lam.

2 comments:

  1. Rasa nk melompat kegirangan membaca kisha cinta ni..ya Allah..para sahabat...subhanallah...tak terbanding kisah cinta mereka...hati berbunga2...=)

    ReplyDelete
  2. Kisah ni sangat memotivasi Herna juga..Further reading, bacalah buku Jalan Cinta Para Pejuang dan Dalam Dekapan Ukhuwah, both written by Salim A. Fillah..

    Banyak ibrah yang boleh di ambil.Sungguh!

    ReplyDelete