Tuesday 9 August 2011

Warkah Hati Buat Akhawat

Bismillahirrahmanirrahim.


Kehadapan akhawat yang tersayang.

Pejam celik, pejam celik seminggu telah berlalu. Suatu moment terindah dirasakan dapat beri'tikaf bersama akhawat sekalian. Apatah lagi di bawah bumbung masjid UIA yang diberkahi ini. Amin ya Rabb. Angin sepoi-sepoi bahasa, udara yang segar dan kicauan burung mewarnai suasana pagi ini dan ketika ini. Menambahkan lagi rasa 'berat' untuk meninggalkan tempat ini. Dapatkah dirasai lagi sekembali ke kampung nanti? Suasana Ramadhan di masid UIA, arghhh...pasti dirindui.

Diri terasa untuk meluahkan rasa hati. Rasa hati yang sedih untuk meninggalkan akhawat semua dan tidak berkesempatan untuk bersama-sama beri'tikaf. Masih teringat kata-kata seorang ukhti, "dah nak pulang, sayang sekali tak beri'tikaf di sini". Selang beberapa hari kemudian, seorang ukhti lagi menyuarakan hal yang sama. Ramai yang mengatakan kenapa awal sangat balik. Sebak juga hati mendengarnya. Namun akhawatku sayang, itulah juga yang pernah menimbulkan rasa belah bagi dalam hati. Ada macam-macam hak yang perlu dipenuhi seperti mana akhawat lain juga menghadapi. 

Seminggu yang lalu, ana juga terpaksa bertegas dengan keluarga kakak untuk datang ke UIA. Berpuasa di sini selama seminggu sebelum balik ke kampung. Keputusan itu juga sangat sulit kerana memikirkan hak-hak mereka. Seorang kakak sulung yang telah lama tidak bertemu ada bersama ketika itu di samping keluarga kakak yang kedua. "Tak payahlah pergi UIA, puasa lah di sini. Nanti tak dapat dah jumpa kakak sulung.Nanti kita pergi lah terawih sekali di sini. Di sini pun kan ada masjid." Begitulah rayu kakak yang kedua. Arghhh, mendengar rayuan itu pastinya menggetarkan rasa hati. Sangat berbelah bagi. Mungkin akhawat tertanya, "nanti kan boleh jumpa lagi kakak sulung tu". Mungkin ya, tapi tidak tahu bila. Ada kisah di sebaliknya sehingga menyukarkan pertemuan yang kerap walaupun duduk dalam satu negeri. Kisah itu jugalah yang sentiasa bermain-main di minda bagaimana untuk menyatukan kembali antara kami sekeluarga.

Akhawat, kondisi keluarga kita berbeza. Sangat berbeza. Don't judge a book by its cover, begitu pepatah Inggeris mengatakan. Ada urusan dakwah yang perlu ditangani di sana. Doakan ana. Andai ana duduk lama di UIA, siapa yang akan memantau keluarga? Andai kesannya tidak sebesar mana semasa keberadaan ana di sana, namun cukuplah agar nanti bila Allah tanya apa yang telah ana perbuat untuk dakwah keluargamu, ana ada jawapannya. Benar kan, akhawat? 11 bulan kita bersama dan ana cuma pergi untuk sebulan saja.

Selama ana di UIA, ana berada dalam bi'ah yang banyak membantu mengupgrade iman. Alhamdulillah dikurniakan tarbiyyah dan dihadiahkan akhawat yang sama-sama mengejar cinta Illahi dalam setiap amal. Tidak memilih untuk soleh fardi-fardi, tapi juga mahu mengajak dan islahkan yang lain.UIA ibarat markaz pembinaan diri, dan masanya untuk dikongsikan keindahan Islam itu bersama orang lain. Dengan keluarga, dengan masyarakat secara umumnya. Medan amal yang tidak menjanjikan hal yang mudah-mudah semata-mata, tapi perlu dibayar dengan kesabaran dan kematangan dalam tindakan.

Ukhti Fai, Ukhti Sab , Ukhti Rosnah, Ukhti Khai, Ukhti Huda, Ukhti Hidayah dan Ukhti Nuri, akhawat yang banyak bersama ana sepanjang seminggu. Jazakumallahu khairan katsiran atas setiap bantuan. Ukhti Fai dan Ukhti Nuri, afwan juga untuk kejadian tempoh hari. Alhamdulillah tidak terbabas atau terlanggar pokok. Jangan serik ya mengajar ana memandu lagi..hehe. Kepada Ukhti Ros, jazakillahu khairan katsiran atas perkongsian rasa hati tempoh hari. Hati berbicara sehingga hati ini turut merasakan rasa hati itu. Semoga Allah permudahkan hidupmu dan menemukan jalan keluarnya. Kepada akhawat seusrah dan murobbi yang disayangi, terus semangat ya menjalani ibadah Ramadhan..Alhamdulillah dapat berusrah semalam. =). Untuk Ukhti Yuni, jazakillahu khairan katsiran atas hadiahnya..=) Dan tak lupa untuk akhwat lain yang turut bersama berkampung di masjid UIA (afwan tidak tersebut namanya). Jazakunnallahu khairan katsiran.

Mohon halal makan minum, mohon maaf jika terkasar bahasa dan tindakan. Luruskan niat dan teruskan merebut kebaikan-kebaikan dalam beribadah dan ingat ketika semangat itu melangit tinggi, kita akan diuji. Tilawahnya bagaimana? KPI lain bagaimana? Tazkirah selepas zohor semalam mengingatkan kita bahawa jangan hanya mahu mengkhatam sebanyak-banyaknya, kerana hak al-Qur'an itu selain untuk dibaca adalah untuk ditadabbur dan diamalkan ayat-ayatNYA. Peringatan keras untuk diri ana. Mahunya menjadi ahlul 'amaliyyun tidak sekadar qori'ah semata-mata.

Akhawat, sekadar itu saja bicara hati. Insya Allah akan ketemu lagi ya..Esok flight pukul 12 tengahari. Hari ini perlu ke rumah kakak dahulu untuk kemas barang. Pulang bersama. Doakan selamat sampai dan kembali ya.
Wassalam.

Salam sayang dan rindu untuk semua..
Herna


No comments:

Post a Comment