Sunday 7 August 2011

Cerpen: Jangan Pernah Berhenti Harap Pada Allah

Bismillahirrahmanirrahim.


Sekolah Islamiah adalah sebuah sekolah agama yang dikenali di kalangan masyarakat. Hanis, 9 tahun, lahir dalam keluarga yang biasa dan bi’ah Islamik masih kurang sinonim dengannya. Namun, kecenderungan pada agama telah tertanam sejak usia kecilnya. Entah kenapa, pada usia 9 tahun teringin benar dia ke sana. Kemahuannya terlalu tinggi. Manakan tidak, sejuk matanya memandang anak-anak yang bersekolah Islamiah. Bagi yang sebaya dengannya, akan timbullah rasa cemburu. Itulah booster baginya untuk ke sana juga.

Sehinggalah suatu petang,

“Mak, nak masuk sekolah Islamiah. Hantar la Hanis ke sana.”
Pinta Hanis

“Boleh la mak, ya? Mau betul ke sana.”
Tambahnya lagi.

Hajat menggunung Hanis diluahkan pada ibunya.

“Ya. Nanti- nanti.” Jawab si ibu.

Jawapan ibu sangat menggembirakannya.

"Tak sabar nak masuk". Bisik hatinya sambil tersenyum dan mula berangan-angan.

Masa berganti masa, hari berganti hari. Yang ditunggu tak tiba.

"Mak, boleh tak nak masuk sekolah Islamiyah?"
Kata Hanis.

"Tak payahlah, lagipun dah lama bersekolah kat Sri Mahabbah tu".
Jawab ibunya.

Mendengarnya, harapan untuk ke sana telah terpadam. Hanis sangat sedih. Hasrat ke sana dilupakannya. Namun, hasrat untuk merasai bi'ah sekolah agama masih bercambah dalam hatinya. Masih terus berharap.


Pada usia 12 tahun, Hanis dan keluarganya telah berpindah ke suatu bandar baru. Bandar yang sangat asing baginya. Hanis sangat sedih meninggalkan daerah lamanya. Terlalu banyak kenangan. Zaman kanak-kanak, kisahnya bertukar-tukar guru dan tempat mengaji. Apakan daya, ayahnya telah nekad dan meeka perlu berhijrah.

Hanis dimasukkan ke sebuah sekolah. Persekitaran baru, kawan baru, suasana pembelajaran baru. Semuanya baru baginya. Namun, tanpa disangka, prestasi pembelajarannya semakin meningkat. Walaupun tidaklah secemerlang mana, namun cukup untuk memperlihat peningkatannya.

Hanis mempunyai ramai kawan yang bersekolah dua. Paginya sekolah harian biasa dan petangnya sekolah agama. Sekali lagi, impiannya untuk memasuki sekolah Islamiyah dulu kembali. Sangat cemburu pada mereka.

Suatu hari, ustazah masuk megajar dan pembelajaran istimewa hari itu adalah belajar menulis jawi. Hanis sangat teruja. Inilah pertama kali dia belajar menulis dalam jawi. Bagi yang bersekolah agama, pastinya tiada masalah tapi bagi Hanis, satu cabaran baru.

Hanis cuba menukar ayat yang ditulis dalam bahasa melayu ke dalam tulisan jawi.

Wudhu' adalah perkara wajib. Jika tiada wudhu' maka solat seseorang menjadi tidak sah.

Ayat dalam bukunya ini perlu ditukar ke tulisan jawi.

"Macam mana nak eja ni"
Detak hatinya.

"Ahhh, eja sajalah. Macam tulisan dalam Al-Qur'an. Huruf "A" kan alif, "U" tu wau." Lirihnya.

Alhamdulillah, Hanis seorang anak yang reti mengaji Al-Qur'an dan mengenal huruf-huruf hija'iyah. Itulah bekalnya. Setelah diperiksa oleh Ustazah, terdapat beberapa kesalahan. But, not bad. Bagi beginner sepertinya.

Masuk ke Tingkatan 1, alhamdulillah dapat masuk ke sekolah kesukaannya. Yang sangat-sangat diharapnya. Risau juga kerana murid- murid akan dimasukkan ke sekolah menengah secara rawak. Pemilihan rawak. Sekolah ini menempatkan semua pelajar perempuan. Totally no male students. Sebab itu dia menyukainya.

Hari pertama persekolahan bermula. Tiba-tiba, diumumkan bahawa nama-nama yang akan dipanggil akan menduduki sebuah ujian untuk kelayakan ke kelas Mawar. Nama Hanis tersenarai. Kelas ini adalah kelas istimewa yang menawarkan mata pelajaran Bahasa Arab. Kelas-kelas lain tidak menawarkan mata pelajaran ini. Hanis sangat teruja dan benar-benar berharap terpilih ke sana. Tapi, apakah bentuk ujiannya?

Semasa dalam surau (tempat ujian), semua pelajar yang tersenarai diberi kertas soalan. Terlihat seorang ustaz di hadapan. Bersongkok hitam, bersaiz kecil, berjambang dan ada tanda tompok hitam pada dahinya. Sejuk mata Hanis memandang. Baginya, mana-mana lelaki yang bersongkok, akan menyejukkan matanya memandang. Ujian hampir bermula. Berdebar kencang jantung Hanis. Lalu dibukanya dan soalan meminta pelajar untuk menukar ayat-ayat dalam Bahasa Melayu ke tulisan jawi. Sekali lagi Hanis diuji. Entah mengapa, dirasakannya berat.

"Terpilihkah aku? Dulu sekolah rendah belajar sikit je. Itupun ada salah-salah. Dalam ramai-ramai ni, aku terpilihkah ke? Diorang mesti ada background sekolah agama.Mudahlah bagi diorang" Hanis bermonolog dan timbul sedikit kerisauan dalam dirinya.

Hanis menyelesaikan soalan dan hanya mampu berharap.

"Tadi boleh la juga jawab. Tulisan jawi kan macam tulisan dalam Al-Qur'an. Hantam pun sikit-sikit je. Positif-positif." Bisik hatinya.

Keesokan harinya, keputusan dikeluarkan. Nama-nama diumumkan. Alangkah gembiranya Hanis apabila namanya dipanggil dan diminta untuk menuju masuk ke kelas Mawar.

Seorang kawan Hanis yang bersekolah agama tidak tersenarai. Hanis pelik, tertanya-tanya dan kemudian mengabaikan persoalannya itu.

Sepanjang berada dalam kelas itu, Hanis sangat bersyukur. Bersyukur kerana bepeluang mempelajari Bahasa Arab. Setiap kali kelas BA, Hanis pasti akan bersemangat. Majoriti dalam kelas itu terdiri daripada pelajar-pelajar yang ada basic BA. Pernah bersekolah dua. Kerdil juga rasa diri namun kerana semangat untuk belajar, digagahinya juga perasaan itu.

Kelas BA pertama. Ustaz yang dlihatnya semasa ujian tempoh hari kelihatan. Rupa-rupanya, ustaz ini mengajar BA.Pengalaman pertama belajar. Hanis rasa blur. Mana tidaknya, yang dilihatnya, ustaz tu kejap masuk, kejap keluar sambil mengatakan sesuatu yang istilahnya tidak difahami.

Setiap kali menyebut kharaja, ustaz akan keluar .

Bila menyebut dakhala pula akan kembali masuk.

"Apa ustaz ni buat?" Bisik hatinya yang tengah blur.

Tiba-tiba ustaz bertanya dalam bahasa Melayu.

"Siapa yang tidak faham?".

Hanis yang terasa dengan pertanyaan itu menoleh sekeliling. Tiada seorng pun yang mengangkat tangan. Hanis yang duduk di hadapan tepat bersebelahan engan pintu hadapan kelas dapat melihat keseluruhan penjuru kelas.

"Aku nak angkat tangan ke? Malunya. Nanti nampak sangatlah aku seorang je tak faham. Tapi, kalau tak angkat tangan akan tak faham jugalah nanti." Bisik hatinya.

Setelah beberapa ketika, Hanis tiba-tiba angkat tangan. Diberanikannya juga. Setelah Hanis mengangkat tangan barulah ada sahabat-sahabat lain yang menangkat tangan juga.

Disebbkan Hanis yang mengangkat tangan dahulu, ustaz pun bertanya kepadanya.

" Apa yang tidak faham?"

"Semua yang ustaz buat tadi"Jawab Hanis.

Kemudian teman sebelah meja Hanis pun kata padanya.

"Kharaja tu keluar. Dakhala pula masuk."

Baru sekarang Hanis memahaminya. Ustaz yang sekejap keluar dan sekejap masuk tadi adalah aksi untuk menunjukkan maksud kedua-dua perkataan tadi.

Kelas pertama Hanis dirasakannya sedikit nervous namun masih menanti-nanti kelas seterusnya walaupun penuh debaran.

Hanis sangat menyukai kelas itu. Alhamdulillah, walaupun bermula dengan zero dalam BA,Hanis mudah menghadamnya. Dia antara pelajar yang menonjol dalam BA. Sekolah itu bukanlah berstatus sekolah agama tapi jka ada pelajar yang skor "A" untuk BA, pasti itu keputusan yang membanggakan. Sistem dengan sekolah agama pastilah berbeza dan ada penekanan untuk subjek BA. Tapi, "A" adalah aim Hanis untuk PMR yang kian hampir. Ditekuninya dan berusaha semampunya. Sehinggalah keputusan PMR keluar. Mata tertumpu pada BA. Terlihat gred "B". Hanis kecewa namun tetap redha.

"Usahaku belum cukup lagi. Next target, SPM". Katanya.

Menjejak ke Tingkatan 5. Berbekal keputusan PMR yang baik, melayakkannya berada dalam science stream.Suatu hari, seorang guru yang juga bekas guru kelas bertanya kepada Hanis.

"Tak nak masuk MRSM ke? Sana senang. Banyak bantuan kerajaan."

Hanis dengan tenang menjawab, " Tak pe lah cikgu,sini pun ok."

Namun, dalam hatinya berkata " Aku tak nak meninggalkan BA. Tidak. Aku terpilih untuk mempelajarinya dalam keadaan yang tidak disangka-sangka. Tidak mahu meninggalkannya walaupun MRSM lebih gah namanya!" Tegas hatinya.

Ada beberapa oang pelajar agama yang berpindah masuk ke kelas Hanis.

Hanis bermonolog, "mereka pindah ke sekolah biasa, sayangnya. Agaknya, aku boleh ke masuk sekolah agama? Hmmm..". Persoalan itu akhirnya dibiarkannya saja.

Selain Bahasa Arab Tinggi, subjek Pendidikan Al-Qur'an & As-Sunnah dan Pendidikan Syariah Islam adalah dua subjek agama yang disukainya. Bertambah lagi pengetahuannya tentang agama. Masuk ke Tingkatan 5, Hanis sangat meminati subjek PQS. Setiap kali exam, dia antara 2 orang yang selalu mendapat markah tertinggi. Adakala yag kedua dan Adakala yang pertama. Silih berganti.

Exam SPM semakin menghampiri. Berbekalkan harapan, target ditetapkan dan terus memburu.

"Usahaku belum cukup lagi. Next target, SPM". Hanis teringat kembali azamnya dahulu. Azam unuk memburu "A" bagi subjek BA sebagai pengubat keputusan PMR dahulu.

Keputusan SPM keluar. Mencari subjek BA, dan gred "B3" kelihatan. Sedih hatinya. Masih gagal menebus.

"Usahaku belum cukup lagi untuk melayakkanku mendapat 'A'." Lirih hatinya. Dalam seramai 30 lebih orang calon BA, seorang saja yang mendapat "A".

Alhamdulillah, berbekalkan keputusan SPM, Hanis berjaya melanjutkan pelajaran ke sebuah universiti tempatan.

Suatu hari, Hanis merenung-renung kembali perjalanan hidupnya. Tiba-tiba tersentak.

"Mak, boleh tak nak masuk sekolah Islamiyah?" Kata Hanis.

"Tak payahlah, lagipun dah lama bersekolah kat Sri Mahabbah tu"
. Jawab ibunya.

Dia teringat perbualannya dengan ibunya sewaktu berusia 9 tahun dahulu.

"Masya Allah. Bukankah Allah telah memakbulkan permintaanku ini.Ya, dari dahulu aku mengidam-idam masuk ke ssekolah agama. But, now see. Aku menamatkan zaman persekolahan dengan mengambil 9 subjek untuk PMR dan 12 subjek untuk SPM. Kedua-dua ini seolah-olah aku seperti juga pelajar sekolah agama. Mereka belajar BA, PQS, PSI dan aku juga begitu. Hanyasaja aku tidak duduk dalam sekolah agama. Alhamdulillah.Ya Allah, Engkau mengurniakan dan memakbulkan permintaanku sesuai dengan keadaanku. Aku tidak bersekolah dua semasa dalam darjah, jadi mana mungkin masuk ke sekolah menengah agama. Tapi cukup, dengan masuk ke Kelas Mawar itu Engkau memberi peluang aku untuk belajar agama dengan lebih terbuka lagi. Bahkan dengan keputusan SPM, boleh saja aku memohon untuk mengambil jurusan agama. Alhamdulillah, Engkau Maha Kaya ya Allah.."
Bisik hatinya lantas mengalirkan air mata..

Harapannya terkabul. Meski tidak serupa, namun masih sama.

Benarlah dengan Firman Allah SWT, Surah Al-Baqarah: 186

" Dan apabila hambaku bertanya kepadamu mengenai Aku, maka beritahulah mereka sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir kepada mereka. Aku memperkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada KU"

.

No comments:

Post a Comment