Saturday 31 December 2011

Teruslah Melangkah

Bismillahirahmanirrahim
teruslah melangkah..
"Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap orang memerhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah. Sungguh, Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan." 
(Al-Hasyr:18)

Alhamdulillah, hari ini muncul lagi..Menghirup udara segar pemberian yang tak terhitungkan daripada  Allah, dan yang terindah, kita masih lagi diberi nikmat dengan meyakini Akidah Tauhid ini..Lailaha Illallah...Hari ini,  suatu anugerah, kesempatan, ruang dan peluang yang Allah beri untuk kita menjadikan hari ini lebih baik dari semalam. Kenapa mahu jadi lebih baik daripada semalam? Tiada lain tiada bukan, suatu pesan agung junjungan  mulia kita Rasulullah s.a.w.

Sesungguhnya orang yang paling berjaya ialah orang yang hari ini lebih baik daripada semalam dan orang yang gagal adalah orang yang hari ini lebih teruk daripada semalam, manakala orang yang terpedaya adalah orang yang hari ini sama dengan hari semalam”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 

Semalam, semalam dan semalam suatu yang telah berlalu..Walau apa yang telah berlaku, itulah yang telah berlaku..Tidak akan mampu mengembalikan waktu itu..Biarlah ia dan teruslah melangkah...Jadikanlah semalam sebagi titik tolak untuk hari ini. Berbuat dan terus berbuat yang lebih baik lagi..
Mahu kan jadi orang yang paling berjaya? Orang yang paling beruntung!

Dalam meraih status orang-orang yang berjaya, KEKUATAN adalah simbol akrabnya..Manakala KELEMAHAN adalah simbol ataupun karakter orang-orang yang kalah. Kuat? Bgaimana mahu mendefinisikannya? Semoga fikiran kita tidak terbatas sekadar susuk tubuh yang kuat. Tidak terbatas pada kedudukan yang diduduki, Tidak terbatas kepada harta yang dimiliki. Itu bukanlah simbol kekuatan hakiki bagi seorang Muslim. Tapi, simbol kekuatan itu letaknya pada HATI. 

Saat hati itu hilang "keinginan dan kemahuan", maka hilanglah tujuan hidup dan pijakannya yang jelas. Orang yang tidak memiliki tujuan yang jelas, lantas bagaimana harus dia akan melangkah menuju ke destinasinya? Bagaimana seharusnya dia mahu mengerahkan seluruh tenaga dan usahanya jika tanpa hala tuju yang jelas? Takkan mampu, bukan? Jika ada pun, pastinya akan lelah, letih..Ke mana mahu melangkah? Ke mana mahu di tuju?

Dalam perlawanan bola sepak umpanya, pastinya matlamat adalah menjaringkan gol. Maka seluruh ahli team akan berusaha untuk menjaringkan gol. Strategi di susun. Bayangkan jika pemain-pemain tidak mengetahui matlamat mereka? Mahu ke mana? Berlari ke sana dan ke sini...Akhirnya letih..Pain but no gain..Mungkin ada yang saja main untuk suka-suka..Tapi ingat, Permainan sedemikian rupa tidak boleh disamakan dengan 'permainan' di arena dunia ini. Tiada yang suka-suka, kerana setiap tindakan, pasti akan di minta pertanggungjawabannya kelak..

"Pada hari lidah mereka dan tangan mereka serta kaki mereka menjadi saksi terhadap diri mereka sendiri, tentang segala yang mereka lakukan."
(An-Nur:24)
  
Kekuatan Memilih

Rasulullah s.aa. bersabda, "Semua uamtku masuk syurga kecuali mereka yang menolaknya". Sahabat bertanya, "siapa yang menolaknya ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab, "Orang yang mentaatiku dia akan masuk syurga, dan orang menentangku adalah orang yang menolak syurga"

Nah, daripada hadis ini, jelas bahawa untuk masuk syurga itu adalah satu pilihan. Dan setiap daripada kita harus memilih! Taat atau tentang, Patuh atau Ingkar, Menang atau Kalah!

Ayuh, kita mulakan langkah kita menuju kejayaan..Menuju Allah..Kerana bagi seorang mukmin, tiada istilah KALAH. Jika bukan di dunia, namun di akhirat sana. Suatu kemenangan yang nyata dan hakiki..


"Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman."

(Ali-Imran : 139)

Saat ini, ketika ini, hari ini..Pandanglah apa jua di hadapanmu dengan optimis. Meski pelbagai rasa yang bermain di jiwamu...Kerana, engkau berhak memilih. Mulakanlah langkah dengan ayunan lembut kalam Tuhanmu..Meski di mana jua, hadirkanlah Dia..Resapilah Dia di hatimu..Sedalam yang mungkin..Kerana padaNya, tersimpan berjuta rahsia rasa jiwa yang menggugahkan.. 

Teruslah melangkah duhai diri..

Wallahu a'lam.


No comments:

Post a Comment