Sunday 4 December 2011

Memburu CINTA

Bismillahirrahmanirrahim




Alhamdulillah, dengan izin Allah berkesempatan untuk mendengar Khutbah Solat Jumaat yang lepas. Di mana? Pastinya, di teratak terindah... Masjid UIA. Mahu kiranya berkongsi pengisian yang sangat menggugah iman ini..Merujuk kepada pesanan Ibnul Qayyim. 

Bagaimana agar dicintai Allah


1- Dirikanlah solat malam.

"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa ada di dalam surga dan dekat dengan air yang mengalir. Sambil mengambil apa yang diberi oleh tuhan mereka. Sesungguhnya mereka sebelum ini di dunia adalah orang-orang yang berbuat baik. Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam. Dan di akhir-akhir malam mereka memohon ampun kepada Allah." 
(Adz-Dzariyat: 15-18) 

Golongan ini, dengan rahmat dan kasih sayang Allah adalah golongan yang telah Allah janjikan syurga. 


2- Mengingati Allah 

 "Maka ingatlah kepadaKu , niscaya Aku akan ingat pula kepadamu ; 
dan bersyukurlah!! kepadaKu dan janganlah Kamu menjadi kufur." 
(Al Baqarah: 152) 

Ingat Allah, maka Allah pun akan mengingati kita. Dalam senang mahupun susah. Yakinlah! 


3- Baca, fahami dan amalkan Al-Qur'an 

"Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al Qur’an ? Kalau kiranya Al Qur’an itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya." 
(An-Nisa': 82) 

Al-Qur'an tidak sekadar untuk dibaca, namun haknya juga adalah untuk difahami dan akhirnya diamalkan. 


4- Bersama atau bersahabat dengan orang-orang yang mencintai Allah. 

(Sebahagian dari) mereka akan berkata: "Bilangan Ashaabul Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing mereka "; dan setengahnya pula berkata:"Bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka" - secara meraba-raba dalam gelap akan sesuatu yang tidak diketahui; dan setengahnya yang lain berkata: "Bilangan mereka tujuh orang, dan yang kedelapannya ialah anjing mereka". Katakanlah (wahai Muhammad): "Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit". Oleh itu, janganlah engkau berbahas dengan sesiapapun mengenai mereka melainkan dengan bahasan (secara sederhana) yang nyata (keterangannya di dalam Al-Quran), dan janganlah engkau meminta penjelasan mengenai hal mereka kepada seseorangpun dari golongan (yang membincangkannya).
 (Al-Kahfi:22)

Dalam ayat ini, kenapa disebut tentang anjing. Bersama dengan pemuda-pemuda yang melarikan diri daripada pemerintah yang kejam demi menyelamatkan akidah mereka. Kenapa? Kerana pemuda-pemuda itu beriman dan soleh. Anjing pun mau berteman dengan orang soleh, takkan kita tidak? 


5- Bersedia untuk bertemu dengan Allah
  
Siapa yang sedia dan mahu bertemu Allah, pasti Allah pun mahu untuk bertemu dengannya. 


6- Menjauhkan diri daripada dosa. 

Walau sebesar dan sebanyak manapun dosa, ingatlah bahawa Allah itu Maha Pengampun. 

"Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun." 
(Nuh: 10) 


7- Mengikuti ajaran dan amalan Rasulullah s.a.w.. 

Mencintai Allah dan RasulNya lebih daripada cintakan diri sendiri dan keluarga. 


"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, 
nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." 
( Ali Imran: 31) 

8- Mengenali dan mempelajari tentang sifat-sifat dan nama-nama Allah. 

"Khabarkanlah kepada hamba-hambaKu (wahai Muhammad), bahawa Akulah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani (bagi mereka yang bertaubat dan beramal soleh)." 
(Al-Hijr: 49) 

Namun, jangan lupa..bahawa Allah juga Maha Pemberi azab yang pedih. Lihat sambungan Surah Al Hijr ayat 50. 

"Dan bahawa azabKu, ialah azab yang tidak terperi sakitnya, (bagi mereka yang tetap dalam kederhakaannya)." 

Banyak lagi sifat-sifat Allah yang disebutkan dalam Al-Qur'an dan hadis. Dengan mengetahui, semoga hati tergerak untuk mematuhi suruhanNya. Kerana takutkan azabNya dan tergiur dengan nikmat-nikmat kurniaanNya untuk mereka yang mentaatiNya. 

9- Membina dan membangun peribadi yang baik. 

 Di dalam Al-Qur'an terkandung pelbagai ayat yang mana Allah mengiktiraf sesuatu sifat atau ciri. Antaranya, 

"Dan berapa banyak dari Nabi-nabi (dahulu) telah berperang dengan disertai oleh 
ramai orang-orang yang taat kepada Allah, maka mereka tidak merasa lemah semangat akan apa yang telah menimpa mereka pada jalan (agama) Allah dan mereka juga tidak lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh). Dan (ingatlah), 
Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar." 
(Ali Imran: 146) 


Allah mengasihani orang-orang yang sabar. Subhanallah. Allah melafazkan kata kasih kepada hamba-hambaNya yang sabar! 


10- Memperbanyak amalan sunnah 

Apa faedahnya melakukan amalan sunnah? Tidak cukupkah dengan amalan wajib yang dikerjakan? Sahabat, renungilah hadis Rasulullah s.a.w. ini. 

Hadis diriwayatkan oleh al-lmam al-Bukhari.Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: 

Sesungguhnya Allah Ta'ala telah berfirman: Barangsiapa yang memusuhi seorang waliKu, maka Akuakan isytiharkan perang terhadapnya. Seorang hambaKu tidak bertaqqarub (iaitu menghampirkandirinya) kepadaKu dengan suatu amalan yang lebih Aku sukai lebih daripada amalan yang Akufardhukan ke atasnya. Seseorang hamba sentiasa bertaqqarub dirinya kepadaKu, dengan amalan-amalan sunat sehingga Aku mencintainya. Apabila Aku sudah mencintainya, maka jadilah Aku pendengarannya yang dia mendengar sesuatu dengannya, jadilah Aku penglihatannya yang dia melihatsesuatu dengannya, jadilah Aku tangannya yang dengannya dia melakukan kerja, jadilah Aku kakinyayang dengannya dia berjalan. Sekiranya dia meminta daripadaKu Aku akan kurniakannya dansekiranya dia meminta perlindungan dariKu nescaya Aku akan melindunginya. 

Selamat memburu cinta Allah. 

Wallahu a'lam. 

1 comment:

  1. assalamualaikum,
    jzkk atas perkongsian.akhir-akhir ini masib tidak berkesempatan mendengar khutbah. Mahu sekali jika khutbah-khutbah di UIA ni didokumentasi dan di edarkan. lebih-lebih lagi bagi mereka yang memberi khutbah tu hamasaha nya tinggi. Penuh semnagat!

    ReplyDelete