Tuesday 29 November 2011

Dalam Hati Ada Cinta



 Bismillahirrahmanirrahim

Bila cinta bertamu...

Ruangan ini, sunyi..sepi..Begitu tafsir hati setelah lama 'berpergian' tanpa kata dalam ruangan ini..Untaian kata-kata yang sudah lama tidak ditarikan oleh jari jemari..Alhamdulillah, kesempatan sela-sela waktu yang terluang, mahu kiranya menulis..Menterjemah rasa hati..

Sekali lagi, hati berbisik.."Perasaan apakah ini?'

Mengimbau hari-hari yang telah dilalui. Discussion, exams, assignments, program-program Tarbiyyah yang tidak putus-putus dan komitmen-komitmen lain..Benar-benar memadatkan jadual harian. Ada saja yang mengisi waktu. Namun, dalam kepadatan itu ada sesuatu yang membuat hati tertarik. Allhamdulillah, Allah permudahkan segala urusan harian. Sungguh, ia benar-benar sesuatu yang di luar jangkaan. Tiada yang selayaknya diungkapkan melainkan itu.

Tiada alasan untuk mengenepikan Tarbiyyah, meski di sekililing penuh dengan tugasan pelajaran yang menghambat. Tiada alasan untuk itu..Teruslah berkontribusi dalam timbunan tugasan yang menghimpit. Usahakanlah memenuhi tuntutan Tarbiyyah, tidak hanya beralasan. Selesai satu, teruslah memburu yang lain..

'Maka sesungguhnya, bersama kesulitan ada kemudahan.  Sesungguhnya, bersama kesulitan ada kemudahan. Maka, apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain). Dan hanya pada Tuhanmu engkau berharap." 
(Surah Al-Insyirah: 5-8)

Selesai satu, teruslah berbuat yang seterusnya..Hingga hati merasakan nikmatnya..Dan benar, bersama kesulitan ada kemudahan. Pertolongan Allah datang tanpa di sangka-sangka..Meski kadang Dia menguji, namun soalnya, bagaimana persepsi kita terhadap sesuatu ujian itu..Terpulang pada mata hati dan akal untuk menilai, merenung dan mengambil sikap terhadap sesuatu. 

Setiap hari itu indah, indah kerana Allah menguji hambaNya..Ujian sebagai tanda kasih sayangNya. Ujian sebagai tanda Allah mahu memberi suatu ciri pada diri.. Pandanglah dengan mata hati yang halus dan lembut..Pasti, engkau akan ketemui nikmatnya, manisnya..Dan cintamu akan berputik..Mekar dengan siraman Tarbiyyah dariNya.. 

Dalam hati ada cinta,
Pada Dia yang Maha Pencinta,
Meski cinta belum sempurna
Namun, jangan tega melepaskan syurga.

Dalam hati ada cinta,
Pada keluarga yang sering bermain di mata,
Meski ada takik dalam perhubungan,
Hati tidak sekali-kali redha!

Dalam hati ada cinta,
Pada sahabat juga teman,
Tiada ragu tiada sangsi,
Manisnya ukhuwwah.

Dalam hati penuh cinta,
Dari mana puncanya?
Hati masih tertanya-tanya...
Misteri..


Wallahu a'lam.


2 comments:

  1. sungguh benar seperti bicara katamu... dan suggh diri ini juga sedg menikmati rasa cinta itu.. subhanallah..terlalu indah utk diungkap...hanya Dia yg mngerti..=) jzkk herna ats perkongsian rasa yg cukup sgt terkesan di hati ini...

    ReplyDelete
  2. Dalam hati penuh cinta,
    Dari mana puncanya?
    Hati masih tertanya-tanya...
    Misteri..

    Herna percaya, ramai yang merasakannya..Semoga sentiasa dalam rahmat dan kasih sayangNya..Kak Syera, semoga sukses dalam keluaran majalah akan datang..faidza faraghta fanshob...:)

    ReplyDelete