Sunday 12 August 2012

Memburu Lailatul Qadr

Bismillahirrahmanirrahim

malam lebih baik dari 1000 bulan

Suatu hari, para sahabat duduk bersama Rasulullah s.a.w..Lantas, baginda pun menyebut kisah 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun dan sedikitpun tidak derhaka kepada Allah. Masya Allah! Para sahabat yang cukup terkenal dengan sifat bersungguh-sungguh dalam meraih kebaikan dan pahala langsung merasa kagum dengan kisah ibadah mereka. Bayangkan, 80 tahun beribadah dan tidak sedikitpun derhaka kepada Allah!! 

Jibril kemudian mendatangi Rasulullah s.a.w. dan memberitahu baginda tentang sesuatu yang amat menggembirakan hati baginda. 

“Sesungguhnya, Allah s.w.t . menurunkan sesuatu yang lebih baik dari amalan mereka”, kata Jibril. 

Sejurus itu, Jibril pun membacakan satu surah dalam Al-Qur’an dan mengkhabarkan kepada baginda bahawa ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan. Tatkala itu, gembiralah Rasulullah dan para sahabat. 
 
Sahabat yang dirahmati Allah sekalian, 

Perkhabaran apakah itu? Perkhabaran yang cukup menggembirakan hati Rasulullah dan para sahabat yang dicintai baginda. Perkhabaran yang jauh lebih baikdaripada ibadah 80 tahun tanpa derhaka kepada Allah? 

Ayuh, kita amati intipati surah tersebut! 

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al Qur’an) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baikdari seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izinTuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!" (Surah Al-Qadr: 1-5) 

Subhanallah!!! 

Malam kemulian itu lebih baik dari seribu bulan! Hanya dengan beribadah satu malam saja sudah mampu menyaingi ibadah seribumalam. Atau lebih tepat lagi, 83 tahun 4 bulan.Ya Allah, pemurahnya Engkau, pengasihNyaEngkauterhadapahamba-hambaMu.Berbahagialah mereka yang bertemu dengan malam itu,malam yang disaksikan para malaikat dan malam yang penuh keberkahan hingga terbit fajar. Berbahagialah mereka dan beruntunglah mereka. Itulah janji Allah khusus untuk para tetamu malam Lailatul Qadr! 

Lailatul Qadr pasti sudah acapkali kita mendengarnya. Bahkan, alangkah popularnya surah Al-Qadr sewaktu menjejak sepuluh malam terakhir Ramadhan.Di masjid-masjid dan surau-surau, berulang-ulang surah ini dibaca. Pernahkah kita terfikir, apa istimewanya surah itu? Jawapannya mudah, tekunilah surah itu dan jiwailah ia! 

“Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan”, begitu Allah menegaskan keutamaan malam Lailatul Qadr. 

Pada saat dan ketika ini, bertanyalah pada hati, “ tidak teringankah aku untuk meraihnya? ”Andai iman itu tidak juga tergugah, telitilah kembali surah itu. Andai tidak juga tersentuh, sewajarnya persoalkanlah hatimu! 

Sahabat yang dikasihi Allah, 

Begitu banyak pendapat para ulama’ mengenai waktu jatuhnya malam Lailatul Qadr, namun cukup untuk kita ketahui di sini bahawa dalil yang paling kuat mengenai LailatulQadar adalah hadis daripada Aishah yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari.; 

“Carilah sedaya-upayakamu Lailatul Qadar itu pada sepuluh malam ganjil pada akhir Ramadhan.” 

Meskipun hadis ini menyatakan 10 malam ganjil pada akhir Ramadhan, namun itu tidak bermakna pencarian dan fokus ibadahhanya pada malam-malam tersebutsaja. 

Jiwa-jiwa yang mendambakan malam Lailatul Qadr, 

Sedarilah, persiapan untuk menjadi tetamu malam LailatulQadr seharusnya bermula sebelum Ramadhan lagi. Seawal mungkin, bersiap siagalah membawa bekal kerana hakikatnya engkau tengah memburu satu malam yang agung.Tanamkanlah azam yang tinggi dan susulilah dengan persiapan-persiapan ruhani dan ibadah yang mantap.Agar momentum ibadah terus mekar hingga dipertemukan dengan malam penuh keberkahan, malam Lailatul Qadr. 

Sahabat-sahabat pemburu malam Lailatul Qadr, 

Melihat kepada hadis daripada Aishah tadi, frasa “carilah sedaya-upayamu” sudah cukup memberi gambaran kepada kita bahawa pencarian itu memerlukan ketekunan dan kesungguhan yang tinggi. Sudah pasti, usaha ala kadar apatah lagi bermalas-malasan terkeluar daripada makna tersebut. Maka, mulakanlah proses pencarian kita seawal yang mungkin dan tidakmenunggu-nunggu sehingga sepuluhmalam Ramadhan terakhir. 

Buktikanlah kemahuan yang terpendam dan janganlah memilih-milih malam ini dan itu saja untuk berprestasi dalam ibadah. Sahabat, Allah tahu apa yang terselindung di balik hati kita!! Sedarkah kita? 


Sepanjang pencarian malam penuh berkah itu, hidupkanlah malam-malam kita dengan ibadah-ibadah dan tidak dibazirkan dengan hal-hal yang sia-sia. Penuhilah malam-malam kita dengan zikrullah, qiyamullail, tilawah al-Qur’an, tahajud, berdoa, taubat dan istighfar dan ibadah lain. Ingatlah, Rasulullah s.a.w. bersabda, 

"Barangsiapa yang beribadah pada malam al-Qadr kerana iman dan mengharapkan keredhaan Allah, diampunilah dosa-dosanya yang terdahulu." (HR Bukharidan Muslim) 

Sahabat, 

Kebaikan apakah ini? Tidak mahukah kita diampuni dosa-dosa kita yang terdahulu? 

Diriwayatkan dari Aisyah radhiAllahu 'anha oleh Ahmad, Ibnu Majah dan juga Tirmidzi yang menyatakan sahnya, katanya: "Saya bertanya, "Ya Rasulullah, bagaimana pendapatmu seandainya saya tahu malam jatuhnya Lailatul-Qadr itu? Apakah yang harus saya ucapkan ketika itu?"Maka ujarNabis.a.w.: "Katakanlah: 

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عني 

"Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf  Maha Mulia, Engkau suka memaafkan, maka maafkanlah aku ini." 

Indahnya doa yang diajarkan Rasulullah kepada kita. 

Malam Lailatul Qadr merupakan satu rahsia Allah dari pengetahuan hamba-hambaNya. Hikmah di sebaliknya adalah untuk Allah melihat siapa di antara hamba-hambaNya yang bersungguh-sungguh untuk meraih malam tersebut.Kerahsiaan malam itu juga menjadi satu motivasi kepada seluruh umat Islam untuk terus beribadat dan mendekatkan diri dengan Allah.Beribadahlah untukTuhanmu sehingga melayakkan dirimu untuk meraih malam Lailatul Qadr. 

Namun, ingat kembali! Bersiap-sedialah seawal mungkin. Siapkan jiwamu yang suci, rohmu yang membara dan hatimu yang tulus mendambakannya. Hingga nanti, amal ibadahmu beraksi dan terpamer, sebagai bukti himmahmu (kemahuanmu) yang memuncak. 

Moga isyarat Illahi “Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan” terngiang-ngiang di telinga kita sebagai pengobar semangat untuk meraih malam kemulian yang tiada tolok bandingannya. Eksklusif untuk tetamuNya yang terpilih. Hanya satu malam yang tersembunyi dalam satu bulan yang terbaik. Bersiap sedialah, siapa tahu..Mungkin Ramadhan kali ini, engkaulah tetamu istimewa malam Lailatul Qadr… 

Wallahua’lam. 





No comments:

Post a Comment