Saturday 18 February 2012

Statik

Bismillahirrahmanirrahim
Mencari Rahsianya...

Suatu saat, diri merenung sang hati. Meraba-raba kondisinya..Apa khabarmu, duhai hati?
Akal mula mengambil alih pertanyaan itu..Hingga yang terbit darinya, "kenapa tiba-tiba rasa stuck!" Stuck pada suatu titik. Momentum diri di rasakan statik. Terus melonjakkan gerak, namun kenapa masih terbit rasa hati bahawa kondisi diri dirasakan statik. Ibarat sebuah kenderaan yang tengah menaiki bukit. Hingga suatu ketinggian, kenderaan itu dirasakan statik. Tidak bergerak. Meskipun pada hakikatnya kenderaan itu bergerak.  Pelik. Sungguh pelik rasa itu.

Ketidakbiasaan pada situasi ini benar-benar membuat diri kebingungan. Maka, mulalah mengambil inisiatif mencari jalan keluarnya. 

Dalam keramaian bersama sahabat-sahabat, hati merindui suasana SUNYI. Sunyi daripada manusia. Keseorangan dalam satu ruang bilik. Tiada yang mengganggu, tiada yang menyapa. Melihat kondisi diri, tengah cuti semester, ke mana harus mencipta kesempatan itu. Hala tuju mana lagi jika bukan di Wisma Rabbani ini. Akhirnya, diri akur juga. Duduklah bersama dalam keramaian itu.

Mahu menangis, benarkah hanya tatkala kita berseorangan dalam suatu ruang bilik atau rumah? Persoalan dilontarkan untuk mencabar diri. "Ciptalah suasana ruhi dalam hati itu di sini. Merintihlah padaNya di celah-celah keramaian ini," tegas sang hati.   Sampai suatu ketika, I did it. Puas. Mengalir jua.

Masa terus berlalu. Hari demi hari dilalui..Hingga suatu saat, terdetik lagi. STATIK.

Deretan buku-buku yang tersusun di rak-rak diperhati satu persatu. Itulah kelebihan wisma ini, macam-macam jenis buku ada. Mahu yang ruhi, pilih saja. Mahu yang haraki, ya..pilih saja.Mahu yang ilmi, terhidang untuk di santap oleh sang intelek. Saat itu, sudah tentu mahunya yang ruhi. Jenis buku kegemaran. 

Aneh..sungguh aneh..Kurang dzouq. Apa khabar IMANku? 

Laptop sering menjadi peneman kerana beberapa tugasan perlu disiapkan dan menuntutnya untuk digunakan. Dalam sela-sela itu, suka google mana-mana materi sebagai bacaan untuk siraman sang hati. Namun sekali  lagi, belum benar-benar menggugah sang hati seperti kebiasaannya.

Kemudian, rasa hati diluahkan pada seorang ahli wisma. STATIK, itulah isunya. Puncanya, macam-macam yang di andaikan. Namun yang dominan pada kata hati, kerana kurang bergaul dengan masyarakat. Mana tidaknya, 24 jam terperuk dalam rumah. Keluarnya sekali-sekala bahkan amat jarang sekali. Mungkin kerana dalam kampus, sudah terbiasa berinteraksi dengan manusia yang pelbagai, berprogram, bertemu dan berpisah dan bertemu lagi dengan orang-orang baru..Tatkala kebiasaan itu terhenti, sangat kosong dirasakan. STATIK lagi.

Diri semakin tidak keruan jadinya. Lantas teringat kepada luahan seorang sahabat. Dia dulu, juga mengalami kondisi STATIK. Baru kini dapat merasakan dan memaknai statik itu bagaimana. Meski dahulunya, menjadi keliru, bagaimana boleh berlakunya hal itu? Saatnya sudah tiba untuk diri sendiri pula merasainya. Bingung pula jadinya..

Sahabat itu pun berkongsi cara dia mengatasi rasa STATIK itu.

#Berdamping dengan sahabat-sahabat rapat lain
#Membaca buku-buku atau menonton video-video yang mampu menggugahkan hati
#Bergerak dengan melakukan amal yang bermanfaat untuk orang lain. Bergaul dengan orang lain, menghubungi adik-adik yang bercuti di kampung dan bertanya khabar mereka.

Untuk empunya diri, ya, terkena dengan no 3. Itulah kurangnya.

Seolahnya mendapat semangat baru. "Harus di mulai bagaimana tengahari-tengahari begini? Mood sedang bingung, ada blur sikit. Nak call ke? Macam tak relevan je. Karang kaku jadinya," lirih sang hati. Idea lain datang dan FB adalah sasarannya. Mata tertumpu pada ruangan "online friends". Dengan tindakan segera (suatu kelainan diri) seorang demi seorang yang dikenali di sapa. Opppsss, available untuk wanita sahaja. Rapat atau tidak, itu belakang cerita. "Aku harus mulai pembicaraan. Kekakuan perlu diruntuhkan. Jika kaku, akal harus cepat berfikir. Berbual saja", tegas sang hati. Cuba untuk PEDULI, ambil kisah dan bertanya khabar. Hasilnya? Ya, ada rasa sedikit terubat. At least bergaul juga. Meski di alam maya. 

Kini, semester 2 bermula. STATIK, timbul lagi ke?

Merenung hati...Meraba kondisinya..

Apa pula yang terlintas?

"Hati menuntut sesuatu." 

Ya...hati benar-benar menuntut sesuatu. Menuntut untuk melakukan suatu amal yang baru. 
Terdetik di hati, "Salahkah? Tidak cukupkah untuk memperbaiki amal-amal diri sekarang?" Hati lantas berkata, "I need something else. Dalam memperbaiki, really, I need something else too. Yang di luar kebiasaan diri. Something new."

Adakah hal-hal kebiasaan itu menjemukan?
Bukan, bukan itu yang dimaksudkan. Namun, hati meminta sesuatu. Tambahi amal-amal lain, yang bukan kebiasaan diri. Itulah pintanya.

Apakah ia? Hati juga masih mencari..Mencari dan mencari di samping berbuat sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan diri. Pertemukanlah ya Allah...

* Bagi yang membaca, mungkin merasakannya aneh. Mungkin juga merasakannya remeh. Namun, jika kalian pernah melaluinya, pasti akan memahaminya. Coretan ini, sekadar mencurahkan rasa hati. Bagi yang membaca, lontarkanlah nasihat. Andai ada yang tersalah dalam memahami sesuatu, nasihatilah empunya diri.  Kerana, hati masih mencari...Mencari si "something new" hingga akhirnya membuahkan amal. Agar diri, tidak lagi merasakan STATIK.   *

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment